Herşey zamanında

Semt pazarlarını sever misiniz? Ben çok severim.
Her ne kadar bazı manavlar -ne yazık ki ülkemizde çok dikkat edilmez- ürünleri çok şık ve albenili bir şekilde sunsalar da, pazarı hiçbirşeye değişmem:)


Evimin hemen 200 metre ilerisinde semt pazarımız var.
Burası "Sosyete Pazarı" olarak ta anılır, zira kıyafetinden, sebzesine, mutfak eşyasından, dekorasyon malzemelerine kadar herşey mevcut.
Fakat gerçek olan birşey var ki, buradaki çeşidi -enginardan, deniz börülcesine, hatta kuşkonmaza kadar- başka hiçbir semt pazarında bulamazsınız Antalya'da.


Bu haftaki pazar maceram öncekilerden biraz farklıydı.
Uçakta okuduğum bir röportaj aklımda, devamlı tornadan çıkmış gibi görünen sebze/meyvelerden kaçarak geçti. Ner'de yamuk yumuk sebze/meyve var, onları aradım, durdum.

Şimdi kuracağım cümle sebebiyle sakın bana uzaylı gözüyle bakmayın: İbrahim Saraçoğlu'nun kim olduğunu yeni öğrendim ben...ve artık sabahları yayınlanan bazı kadın programlarının o kadar da kötü olmadığını idrak etmiş oldum:)

Tempo dergisinin Nisan ayı sayısında Prof. Dr. İbrahim Saraçoğlu ile yapılan bir röportaj gözüme çarptı. Annem bu beyefendiyi sabah programlarından iyi tanıyormuş, izlemediğime pişman oldum..


Röportajda asıl konu geleneksel ve kısır tohumlarla yapılan tarım, bu bambaşka bir post konusu aslında..ama yazıda bir cümle dikkatimi çekti: "mevsiminin dışında meyve/sebze tüketmek" 

Sahi, bugün kaçımız hangi sebze/meyvenin hangi zamanda tüketilmesi gerektiğini biliyoruz?
Artık kış günü pazara çıktığınızda patlıcan, çilek, hatta karpuz bile bulmak -ne yazık ki- mümkün..

Benim çocukluğumda "turfanda" denilen bir kavram vardı. Turfanda sebze almak ayrıcalıkla eşdeğerdi, çünkü mevsimin ilk çıkan sebzesi daima pahalı olurdu..Şimdi 15 yaşındaki yeğenime bu kelimenin anlamını sorsam eminim ki hiçbir fikri yoktur.

Ben de bundan yola çıkarak sizlere bir sebze/meyve takvimi hazırlamak istedim..herşeyi zamanında yiyelim, elden geldiğince sağlıklı beslenmeye çalışalım diye..

OCAK
Tam zamanı: Kereviz, lahana, brokoli, havuç, pırasa, ıspanak, pazı, turp, brüksel lahanası, greyfurt
Yakında tezgahta: Muz
Mevsimi geçmek üzere: Nar, semizotu

ŞUBAT
Tam zamanı: Brokoli, brüksel lahanası, karnabahar, pazı, ıspanak, pırasa, pancar, havuç, turp, mandalina, kereviz, muz
Yakında tezgahta: Çağla badem, kuşkonmaz, fındık turp, roka
Mevsimi geçmek üzere: Kestane, soğan, lahana

MART
Tam zamanı: Ispanak, havuç, kırmızı turp, pırasa, brokoli, pancar, limon, kuşkonmaz, turp, bakla
Yakında tezgahta: Bebe havucu, çilek, barbunya
Mevsimi geçmek üzere: Karnabahar, pırasa, mandalina, ıspanak

NİSAN
Tam zamanı: Taze soğan, taze sarımsak, kuşkonmaz, taze kekik, bakla, marul, havuç, bezelye, çağla, bebe havucu
Yakında tezgahta: Domates, kiraz, enginar, dolmalık biber
Mevsimi geçmek üzere: Lahana, brokoli, kereviz

MAYIS
Tam zamanı: Enginar, bakla, madımak, semizotu, papatya, ebegümeci, domates, salatalık, barbunya, çilek, patlıcan, arpacık soğanı, erik
Yakında tezgahta: Marul, kiraz, karpuz
Mevsimi geçmek üzere: Bebe havucu, beyaz kuşkonmaz

HAZİRAN
Tam zamanı: Enginar, taze patates, taze fasülye, bakla (ayın ortasına kadar), bezelye, kabak, patlıcan, sivribiber, domates, salatalık, kuzu ıspanak, semizotu, rezene, marul, üzüm yaprağı, taze soğan, taze sarımsak, dereotu, dolmalık biber, çalı fasülyesi
Yakında tezgahta: Bamya, vişne, şeftali, tatlı mısır, mürdüm eriği
Mevsimi geçmek üzere: Can eriği, çilek, havuç

TEMMUZ
Tam zamanı: Domates, salatalık, bezelye, kum havucu, dereotu, taze fasülye, kuzu ıspanak, kabak, patlıcan, semizotu, sivribiber, domalık biber, çalı fasülye, barbunya fasülyesi, kiraz, vişne, karpuz, kayısı, taze sarımsak, mısır, kavun
Yakında tezgahta: Üzüm, böğürtlen, incir, taze ceviz, dut
Mevsimi geçmek üzere: Enginar, bezelye, marul, kırmızı erik

AĞUSTOS
Tam zamanı: Domates, salatalık, patlıcan, dolmalık biber, çarliston biber, sivribiber, taze fasülye, barbunya fasülyesi, kabak, mısır, kırmızı salçalık biber, üzüm, bamya, dut, iç bakla
Taze ceviz, incir, taze fındık
Mevsimi geçmek üzere: Göbek salata, kiraz

EYLÜL
Tam zamanı: Mantar, patlıcan, mısır, pazı, biberiye, barbunya fasülyesi, kabak, dolmalık biber, kırmızı salçalık biber, taze ceviz, taze fındık, bamya
Yakında tezgahta: Kestane, pırasa, nar, karnabahar, ayva
Mevsimi geçmek üzere: Domates, bamya, börülce, karpuz

EKİM
Tam zamanı: Mantar, fındık, ceviz, ıspanak, yerelması, pırasa, lahana, kıvırcık salata, kırmızı turp, karnabahar, havuç, armut, nar
Yakında tezgahta: Elma, kereviz, ıspanak, mandalina
Mevsimi geçmek üzere: Taze ceviz, kabak, biber, incir, patlıcan, üzüm

KASIM
Tam zamanı: Balkabağı, kabak, lahana, kereviz, pırasa, yerelması, havuç, ıspanak, karnabahar, pazı, portakal, mandalina, ayva
Yakında tezgahta: Brüksel lahanası
Mevsimi geçmek üzere: Fındık turpu

ARALIK
Tam zamanı: Balkabağı, lahana, yerelması, pırasa, brüksel lahanası, karnabahar, ıspanak, kereviz, havuç, pazı, karalahana, kestane
Yakında tezgahta: Pazı, pırasa, kereviz
Mevsimi geçmek üzere: Armut, roka

Şimdi tam zamanı olan erik ve çilekleri tüketme zamanı, müsaadenizle:)


Herkese sağlıklı ve huzur dolu bir hafta diliyorum ve dinlemeye doyamadığım -şu an bu yazıyı yazarken de dinliyorum!:)- bir şarkıyla veda etmek istiyorum!
Sevgiler:)


Yorumlar

  1. Bende annem vasıtasıyla tanımıştım İbrahim Saraçoğlu'nu :)), sonrada bir kitabını almıştım çok faydalıydı... Kütüphaneden bulup çıkarayım, şöyle bir karıştırayım bakayım..

    YanıtlaSil
  2. :)
    Ben henüz kitaplarına geçemedim ancak kesinlikle göz atacağım, dergide okuduklarım çok ilgimi çekti.
    Sevgiler

    YanıtlaSil
  3. Sebze/meyve takvimi için çok teşekkürler! Bunu buzdolabının üzerine asacağım. Bazen kendime soruyorum kabak yaz sebzesi miydi, kış sebzesi mi diye...Sonra çocukluğumu, yaz günleri yediğimiz yoğurtlu kızartmayı hatırlıyorum da buluyorum yaz sebzesi olduğunu...

    YanıtlaSil
  4. valla al benden de o kadar Betül..çok dikkat etmiyordum ama artık yaz/kış olayına dikkat etmeye çalışacağım..zaten tohumlardan dolayı çok sağlıklı beslendiğimiz söylenemez, en azından herşeyi zamanında yiyelim..

    YanıtlaSil

Yorum Gönder

Bu blogdaki popüler yayınlar

Cam balkona perde ama nasıl?

Fırından öte: AGA

Evde kaç tuvaletiniz var?